Man skulle kunna tro att det finns speciella regler för insamlandet av data genom att söka på nätcasino i Sverige, men svaret är nej. Dessa casinon utger sig för att vara svenska men är egentligen baserade utomlands. Detta på grund av statens monopol på spelverksamhet i Sverige.
Vi på sparkwi.se har gjort en undersökning för att se vilken data ett nät casino och särskilt den största svenska SvenskKasinon använder sig av i sina analyser av dig som kund. Ha i åtanke att detta är den officiella versionen. Vad som verkligen analyseras och samlas in får vi nog aldrig veta.
Inledningsvis är det också värt att nämna att den data som samlas in i regel används utan någon koppling till dig som person. Man tittar alltså på beteendet strikt ur ett mängdperspektiv. Så länge du inte brutit mot regler eller är föremål för någon utredning har ett nät casino inte någon ambition att de på ditt personliga beteende. Nej, utan man vill helt enkelt se hur en kunder generellt agerar på deras tjänst.
Man tittar på:
- Köpbeteenden (hur mycket man spenderar)
- Vad man spelar
- Hur ofta man spelar
- Vilka tider på dygnet man spelar
All denna data kan vara använd sedan för att spetsa till produkterna.
Hur casinon använder dina spår
Anta nu att det visar sig att en stor majoritet av kunderna spelar ett visst typ av spel kring midnatt på fredagar. Informationen kan vara värdefull då man eventuellt vill laborera med vinstprocenten på det spelet. Dessutom kan man behöva sätta av datakapacitet åt det spelet så att det inte upplevs som långsamt.
På den gamla goda tiden gjordes liknande insamlingar av data på de fysiska casinona. Men då satt en hel arbetsgrupp och övervakade i kameror för att se vad spelarna gjorde. Detta behövdes också för att motverka fusk. Men nu i och med internet och att spelen görs online så finns det fantastiska möjligheter att automatisera den processen.
Vi fick berättat för oss att casinona har en mängd olika dashboards för att se hur spelandet på deras casino ter sig för stunden. Det är viktigt för deras IT-avdelning att kunna se om det plötsligt strömmar in fler personer än normalt. Då behöver dom vara beredda.
En annan viktig detalj är nya kunder. Datan kan visa att en användare gjort en viss sökning, exempelvis nätcasino sverige och sedan kommit in och registrerat sig. Det är så klart viktigt att den personen känner att det var värdefullt att registrera sig. Hur får man en ny kund att känna att det var värdefullt att registrera sig? Enkelt! Man låter dom vinna så klart. Testa själv så får du se. Registrera dig på någon av de stora casinona och börja spela på en slotmaskin. Vad händer? Du kommer garanterat att vinna en del.
Spelar du mot andra spelare, så som i poker eller genom sportsbetting så ser det naturligtvis annorlunda ut. Här kan den duktige spelaren kamma hem kontinuerliga och stora vinster genom att använda strategier.
Hur casinon förändrar din upplevelse till det bättre
Säg att den data du lämnar efter dig visar ett stadigt avtagande från ditt nätcasino. Vad beror detta på? Du själv vet garanterat svaret. Kanske har det att göra med att du inte vunnit så mycket på senaste? Kanske har du inte haft tid? Kanske väntar du till löningen?
Hur kan casinot själva få svaren från dig? Du kommer ju knappast maila dom och berätta? Det är här dataanalysens underbara verk sätts i spel.
Din data kanske visar att du spelar mindre och mindre allt eftersom att månaden fortlöper, för att den 25:e varje månad göra en ny insättning och spela mer aktivt? Har casinot ett smart verktyg så kan dom se detta och till exempel maila ut erbjudanden om några gratis-spinn i mitten av månaden. Detta borde ha effekt.
På samma sätt kanske datan visar att du inte vunnit så mycket på dina senaste spel. Casinot kan då automatisera detta så att när din vinstkvot når en viss gräns, den gräns då ditt spelande historiskt sett avtar, så ser man till att du får högre odds, alternativt erbjuder dig gratis-spinn. Så här jobbar casinon på nätet idag. Det kan tyckas cyniskt, men enda sättet komma ifrån detta som kund är att spela spel där du spelar mot andra spelare istället.
Det skiljer sig så klart en hel del mellan leverantörer gällande i vilken utsträckning man använder sig av dessa analysverktyg eller inte. Men att dom flesta använder det är uppenbart. Det har visats genom att man från kundsidan gjort mätningar och analyser. Där kan man se ett samband mellan vinstkvot och hur ny man är som kund eller hur ofta man spelar, etc.
Som rubriken säger, casinot försöker ändra din upplevelse till det bättre. Det är i alla fall vad du som kund ska uppleva. Men nu när du vet det här så kanske det känns tvärt om. Som att du blir lurad och att casinona har dig i sitt grepp. Att det inte alls handlar om tur eller en fin gest från gud. Just när du har det krisigt i livet så kommer väl ändå något positivt att slå in? Eller eftersom att jag idag gav en liten slant till en som behövde så kommer detta att ge utdelning när jag sätter mig och spelar ikväll? Men ack så fel man kunde ha, det handlade istället om något så simpelt som att mitt eget spelbeteende avgjorde om jag vann eller er. Denna insikt kan man dra hur långt som helst och försöka att lura algoritmen, men gör inte det. Huset vinner alltid i slutändan, kommer du ihåg?