”Vi ska börja med att reda ut begreppen. Vad är iGaming egentligen?”
iGaming – är en snabbt växande marknad och innefattar all typ av spel som sker online. Alltså allt från att betta på matcher till att spela roulette på ett casino eller slotmaskiner. Alla har säker skrapat en triss eller spelat på en VM-match någon gång i sitt liv. Marknaden växer som sagt hela tiden nya typer av spel uppfinns hela tiden.
Leverantörer av iGaming-tjänster
Som sagt, marknaden växer kraftigt och företagen som erbjuder spel på nätet är många. En enkel sökning på Google ger dig en nätcasino lista och där kan du se vad vi pratar om. I Sverige är det dock lite speciellt. Endast statligt ägda Svenska Spel har tillåtelse att bedriva spel på nätet. Detta har dock öppnat upp marknaden för inte bara ett utlandsbaserat nätcasino utan en uppsjö av dessa som drivs från till exempel Malta och riktar sig mot svenska kunder. Detta kan inte svenska staten sätta stopp för, även om dom gärna önskat att dom kunde. Allt eftersom utbudet ökar så ökar även konkurrensen mellan leverantörerna vilket i sin tur resulterar i nya innovativa sätt att erbjuda spel online.
Från leverantörens perspektiv
Tänk dig att du själv driver ett nät casino eller liknande. Då vill ju även du hamna överst på den nätcasino lista som flest personer tittar på. Ett sätt att göra det är ju att tillhandahålla så bra tjänster som möjligt. Men för att kunna göra det så krävs det i grund och botten att ditt företag är vinstdrivande och att du har pengar över att investera till nya produkter och tjänster.
Många verktyg för dataanalys och dashboards riktar sig till vinstdrivande företag, där man stoppar in all sin data, tittar på sina egna KPI:er och sedan analyserar detta. Det finns faktiskt dashboard-lösningar som riktar sig specifikt mot företag inom iGaming. Syftet med dessa är att ge företaget en bättre möjlighet att jobba med sin data gällande användare och spel. Man vill helt enkelt kunna titta på och få en bättre förståelse för hur deras kunder använder tjänsterna, hur mycket dom vinner, hur mycket dom förlorar och – framför allt, hur mycket företaget tjänar på dessa kunder.
Informationen är mycket viktig när det gäller utvecklandet av nya spel och tjänster och även för företagets utveckling. Man kanske har ett visst spel i sitt utbud som 95% av kunderna alltid spelar. Om företagets vinst per spelad timma är 3 EUR till exempel och man ser att man har ett annat spel med en vinst på 3,5 EUR per timma så har man ett ganska stort incitament att försöka locka sina kunder till det spelet istället. Med dashboards kan man då enkelt se vad det är för parametrar och värden som gör att spelare väljer ett högt spel. Kanske är det antalet vinster per timma som lockar kunderna? Snarare än storleken på vinsterna? Kan man komma till botten med den analysen så kan man på sikt få kunderna att välja “rätt” spel och driva trafiken till sina spel. Detta är en av nycklarna för ett nätcasino som vill nå framgång.
Från spelarens perspektiv
Det är faktiskt sant, fler och fler lever av att spela på nätcasino i Sverige. Ser man det som ett jobb så kommer man per automatik att försöka analysera sin data så mycket som möjligt för att utläsa hur man kan bli bättre. De flesta iGaming-leverantörer erbjuder en rad olika dashboards för sina spelare idag. Där dom kan se olika odds, hur stor en viss jackpot är, osv.
Men dessa verktyg kan användas av alla. Vill man sticka ut från mängden och göra något som inte alla andra gör så finns det externa lösningar som kan ta din data från dina spel och analysera dom, på samma sätt som ett företag analyserar sin försäljningsdata. Här kan du som spelare verkligen skaffa dig en konkurrensfördel av sällan skådat slag.
Tänk dig att du sitter och spelar roulette i 1 timma. Alla val du gör registreras, lika så alla resultat. Helt plötsligt sitter du med en timme av ditt spelande fullständigt dokumenterat. Men inte nog med det. Datan kan berätta saker för dig som du inte visste. Datan sitter inne med svaret på om du fattade rätt eller fel beslut, osv. Nu gäller det bara att ställa rätt frågor till det verktyg du använder och här kommer dashboards väl till pass.
Istället för att få presenterat ett kalkylark med rad efter rad med odds, resultat och vinst, etc, så kan du på ett mycket mer visuellt sätt få presenterat hur din prestation varit.
Se framför dig till exempel en mätare som visar rött gällande hur ofta du väljer att dubbla vid ofördelaktiga odds. Du ser då att detta är en sakt du behöver bli bättre på. Du fortsätter spela och väljer förmodligen att bli aningen mer restriktiv med att dubbla. Om verktyget fungerar som det ska bör detta leda till större vinster i slutändan.
Vart är vi på väg?
Vi har konstaterat att leverantörer av iGaming-tjänster så som ett nätcasino använder dashboards både internt för att bli bättre som företag, dvs tjäna mer pengar genom att analysera sin data och sina KPI:er. Dom använder också dashboards i sitt utbud till sina kunder för att kunderna ska kunna fatta bättre beslut.
När kunderna dessutom börjar använda egna system för att nyttja sin data och bli ännu bättre spelare så kan man fråga sig vad som händer med den vanliga simpla spelare? Han som bara vill logga in på sitt konto, köra lite slotmaskiner, ta en öl och koppla av. Kommer han vinna mindre nu? Svaret är nej. Han kommer prestera lika bra. Striden står mellan casinot och det datanalyserande spelaren.
Här kommer pengar att flyttas fram och tillbaka. Så på ett sätt kanske företagen borde bli lite mer försiktiga med sin data och se till så att den inte finns tillgänglig för alla kunder helt obehindrat. Samtidigt ska man komma ihåg att vi lever på en fri marknad och de casinon som börjar stänga åtkomsten till sin data löper en stor risk att bli omkörda av mer liberala konkurrenter.
Funderar du själv på att starta ett casino så kommer du garanterat använda dig av dessa lösningar och om du är en aktiv spelare idag så bör du definitivt överväga att titta på de lösningar som finns. Det kan verkligen addera spets till ditt spelande och det är alltid roligare att spela när man har väl underbyggda beslut tagna efter gedigen analys av relevant data – eller hur?