Varför behöver dashboards?
I affärsvärlden finns det någonting som heter KPI:s. Det står för Key Performance Indicators och används flitigt när man tittar i ett helikopterperspektiv på hur ett företag presterar. Ett exempel på en KPI kan vara “bränsleåtgång per körd kilometer” för ett åkeri. Bränsleförbrukningen är en mycket viktig faktor när det gäller lönsamheten för ett åkeri. Kan man få ner den bara en ynka procent så har det en direkt inverkan på hela företagets vinst.
KPI:s och dashboards
KPI:s har funnits med länge bland företagsanalyser och controllers jobbar med dessa dagligen. Sedan data allt mer blivit tillgänglig via molntjänster så har och möjligheten att analysera denna data blivit mycket bättre. Om vi håller fast vid exemplet med åkeriet så har till exempel de flesta lastbilar idag datorer installerade som ständigt mäter både chaufförens och lastbilens prestanda. Hur ekonomiskt kör föraren? Hur mycket bränsle konsumeras? Hur mycket last har bilen?
Datan skickas sedan från lastbilen och upp i molnet där det kan analyseras och tolkas på tusen olika sätt. Med hjälp av dashboards kan man ta datan, analysera den och presentera den i grafiska dashboards där beslutsfattare kan få en överblick av företagets hälsa just nu. Stannar vi kvar vid exemplet med åkeriet så kan alltså innehavaren av åkeriet slå upp sin dator eller iPad och i realtid se till vilken grad bilarna i åkeriet är fullastade eller inte när de kör på vägarna. Man vill ju så klart utnyttja så mycket av lastutrymmet som möjligt när man kör. Att köra en tom lastbil kostar bara pengar. Att köra en full är bättre.
Det visuella med dashboards
Datan har alltid funnits där. Men för att beslutsfattare ska kunna använda datan behöver den inte bara vara tillgänglig – den behöver vara visuell. I en dashboard ser beslutsfattaren en mätare som visar rött, gult eller grönt gällande hur väl lastade bilarna är. Man ser direkt när man öppnar upp den om företaget mår bra eller dåligt. Sedan finns det naturligtvis hundra olika sätt att konfigurera detta på. Vill man visa en ögonblicksbild? Säger det verkligen sanningen om hur företaget mår? Eller vill man visa ett genomsnittsvärde baserat på de senaste 7 dagarna? Detta är saker som måste gås igenom individuellt med varje företag.
Vad gör en dashboards bra?
De bästa verktygen för dataanalys och dashboards är flexibla. Det innebär att de har förmågan att ta all data som kunden har och visa dessa på ett grafiskt vis. Sedan är det mycket viktigt att det går att konfigurera dessa mätare att visa data från vissa intervall, etc. Vissa dashboards erbjuder också korta beskrivningar på vad datan säger.
Tillgänglighet är nyckeln
Fördelen med en dashboard är att mycket data kan visas på en bild. Många företag väljer att visa sina dashboards på skärmar på kontoret för att ge deras anställda en överblick av hur det går för företaget. Beslutsfattare har ofta tillgång till sin dashboard via sin läsplatta, etc, så att dom alltid kan titta in och se hur det går.
Dashboards för privatkonsumenter
Du kanske inte tänker på det, men förmodligen använder du själv dashboards dagligen, antingen i arbetslivet eller privat. Ingen kan väl ha undgått att se att i den senaste versionen av IOS för iPhone så ingår en dashboards som visar hur användarens beteende ser ut. Hur mycket spel har man spelat? Hur produktiv har man varit?
Kanske håller du på med aktier och fonder? Här används dashboards flitigt för att projicera data från kurser och index. Du kan välja olika indikatorer och visa dessa i din egen sammanfattning. De mest viktiga värdena kan du i många fall lägga på telefonens egen dashboard för att alltid ha nära till hands.
Men nu ska vi ta det ett steg längre. Tänk om du kunde ha dashboards för andra saker i livet? Om du likt företagaren som vill effektivisera sin verksamhet strävar efter att effektivisera din egen produktivitet? Detta är något som växer allt mer. Vi ser bland annat hur dashboards skapats för att hålla koll på en resultat gällande spel på online-casinon och betting. Genom att analysera sina resultat och skapa nyckeltal kan man enklare se vad man gör för att skapa vinster och vad man inte bör göra som man vill undvika förluster.
Vi kommer garanterat se en ökning av dashboards både på den privata marknaden och bland företag. Allt eftersom fler av våra produkter blir uppkopplade så uppstår fler möjligheter till datainsamling och analys. Vitvaror kan till exempel redan nu kopplas till nätet och då skicka data till molnet. Framtiden intelligenta kök kommer garanterat erbjuda dashboards för att projicera olika nyckeltal så som hur effektivt vi använder hushållets maskiner etc.
Största fördelen med dashboards
Avslutningsvis, den största fördelen med dashboards, oavsett om vi pratar bland företag eller hos privatkonsumenter är verktygets oslagbara förmåga att visa trender. Med hjälp av dessa trender kan vi enklare förutse negativa händelser och stävja dessa i ett tidigt stadie. Du kan enklare se om dina aktier är inne i en en negativ trend och bör säljas, du kan se om företagets konsumtion av bränsle stiger och det behöver vidtas åtgärder. Det ger alltså en konkurrensfördel där du tidigare än andra kan se var åt det barkar.
Vill du lyckas på ditt jobb? Lyssna på detta råd från oss på SparkWiSe och ta en titt på all data ni hanterar och ställ dig frågan; “Vilka intressanta frågor kan jag få svar på med den här datan?”. Titta sedan på hur du kan använda dashboards för att presentera datan visuellt för ledningen och du är på god väg mot mer framgång.